Rebecka Andersson - Ett smakprov ur vår bok...



Rebecka Andersson – människan, myten, legenden...

 

Har Du någonsin träffat en person som är mindre tjej än vad hon är solstråle? Ja, då har Du bevisligen eller åtminstone med allra största säkerhet träffat min och Moas kära kollega Rebecka Andersson. Jag tror aldrig att jag har mött en person som samtidigt som hon kämpar hårt och egentligen borde må fruktansvärt dåligt, ändå kan sprida en livsglädje som hjälper andra att orka med sina egna problem. Men vem är Rebecka som person? Vad tycker hon om och vad tycker hon inte alls om? Jo, det tänkte jag att jag skulle försöka förklara även om jag med all respekt för ord och uttryck inte anser att de räcker, vilka de än må vara.

 

Första gången jag träffade Rebecka var när vi började i samma klass, vår allra första dag på gymnasiet. Jag visste inte vem hon var och till historien hör givetvis att hon inte heller hade någon vetskap om min existens. Trots detta började vi snart prata med varandra genom, i alla fall som jag minns det, vår egen Moa Brink. Min första tanke var, även om den inte var den mest smickrande slutsatsen jag kunde dra, ärligt talat att hon, Rebecka Andersson var en snobb. Kanske var det sant, kanske var det inte – men jag kan idag säga att hon är en av de finaste människor jag känner och hon är en av mina närmaste vänner.

 

För det är på det här sättet: Rebecka är en otroligt rolig person som i alla situationer hittar något som är positivt. Hon är klok fast hon inte alltid är medveten om det och hon är envis som en åsna även om det inte alltid är så att det hjälper. Det finns ingen jag vet som kan vara så lik en femåring och en tjugofemåring samtidigt och hennes vilja, alternativt strävan, efter att få vara vuxen och arbetssam, raseras helt när hon hör ett skämt eller ser en sak som roar henne. För det finns inget roligare än att se Rebecka när hon skapar kontakt med sin inre lättroade bebis och faller i skratt som mest kan liknas vid ett chockerande utrop av ren och skär glädje.

 

Men det allra bästa med Rebecka är att hon är så fruktansvärt ”tjejig”. Hon älskar kaffe, choklad, mode, shopping, inredning, killar, tjejsnack, högklackade skor, dans, skor överhuvudtaget och att fika. Beskriver inte detta en typisk tjej vet jag inte vad en tjej är och jag lovar att jag föddes som flicka den där dimmiga morgonen i oktober för 18 år sedan... Hon har en förmåga att utnyttja denna sida hos sig själv och detta gör henne oemotståndlig.

 

Fastän hon ibland kan vara flamsig och skämtsam så kan hon också bruka allra största allvar när situationen så kräver och detta har hjälpt oss i vårt arbete med projektet och Star For Life. Utan Rebeckas organisatoriska förmåga hade vi kanske pratat mer och arbetat mindre. Så henne är det tur att vi har haft med oss...

 

// Frida Jensen

 

 



Kommentarer
Postat av: Rebecka

Frida! Vilken presentation. Jag är mållös och tårarna bara rinner! Jag är otroligt tacksam för att ha skapat ett projekt som detta tillsammans med er! Vi hade aldrig varit här vi är idag utan dig, mig och Moa, tillsammans är vi bäst! <3

2010-04-01 @ 23:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0